DNA Media & Communicatie uit Nijkerk en Het Baken Katwijk slaan de handen in één; hoe twee ondernemingen overleven in de coronatijd.

Hoe overleven zij – de één als productontwikkelaar en leverancier/groothandel, de ander als winkel – de coronacrisis? Twee hard getroffen branches als het gaat om de maatregelen van de lockdown.

DNA Media & Communicatie uit Nijkerk en Het Baken Katwijk slaan de handen in één; hoe twee (christelijke) ondernemingen overleven in de coronatijd.

‘Gewoon doorgaan, leven bij de dag en weten dat God voorziet…’ zijn de woorden van Jeroen van den Oever, eigenaar van Het Baken in Katwijk. 

‘Hoop brengen, juist in deze tijd…’, de woorden van Alieda van Dijk, eigenaar van DNA Media & Communicatie. 

Twee bedrijven die elkaar gevonden hebben in de gezamenlijke grond: Het brengen van de Blijde Boodschap van HOOP, geloof en liefde en een levende relatie met onze Vader.

Al een aantal jaren zijn ze samen op pad. Alieda brengt haar eigen ontwikkelde kaartenlijnen en cadeauartikelen onder het merk Dee&Aa, Love Is A Lifestyle, bij Jeroen en Fijke in de winkel. 

Over het algemeen heeft Alieda te maken met Fijke, de vrouw van Jeroen: zij gaat over de cadeauartikelen en de kaarten. Jeroen is de man van de boeken. 

‘Wij verkopen de kaarten en cadeauartikelen van Alieda graag, omdat er een enorm groot hart voor de Boodschap achter zit. Dit vinden wij, als eigenaars van Het Baken, uiteindelijk het belangrijkste dat er is. Daarnaast zijn de kaarten en cadeauartikelen van Alieda helemaal van deze tijd: modern en aansprekend. Niet eens altijd met een directe christelijke boodschap, maar zeker altijd met een knipoog ernaar toe; dit maakt het assortiment van Alieda juist zo leuk.’

Alieda is blij met Jeroen en Fijke als één van haar verkooppunten, die zich over heel Nederland uitstrekken.

Omdat zij niet alleen als christelijke boek- en cadeauwinkel de Boodschap uitdragen, maar in hun hele manier van ondernemen de Boodschap uitdragen. 

Alieda: ‘Dit stopt dus niet bij het verkopen van een Bijbel. Juist de normen en waarden die in die Bijbel staan zie je terug in de hele onderneming van Fijke en Jeroen. Ook als het bijvoorbeeld gaat over de facturen. Hier hou ik van. Het is hun levensstijl. Het is mijn levensstijl. Elkaar tot hand en voet zijn, met als basis ‘een levende relatie met God en met elkaar’.

Zo hoort het te zijn in mijn optiek. ‘Love is a Lifestyle’, zoals de onder regel van ons merk Dee&Aa zegt. ‘Liefde als levensstijl’ en juist hierover vind je in de Bijbel de beste adviezen.’

Hoe overleven zij – de één als productontwikkelaar en leverancier/groothandel, de ander als winkel – de coronacrisis? Twee hard getroffen branches als het gaat om de maatregelen van de lockdown.

Fijke zegt hierover: ‘Natuurlijk zijn we soms ontmoedigd en verdrietig. En ook moe, dit duurt immers al bijna een jaar. Maar samen vinden we elke keer opnieuw onze kracht in het Woord. 

God geeft ons elke keer die nieuwe kracht. Letterlijk staat hierover een tekst in de Bijbel: ‘Wie hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht, hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar,  hij loopt maar wordt niet moe, hij rent maar raakt niet uitgeput…’ 

Mooi hè?! Het is zo waar. Elke keer geeft Hij ons nieuwe kracht. En ook nieuwe inzichten en creatieve ideeën.’

Één daarvan is de actie die zij nu samen gaan ondernemen met Alieda: een leuke, catchy flyer met een greep uit de cadeauartikelen en kaarten van Alieda met een verwijzing naar de winkel. Daarnaast een prachtige Dee&Aa-kaart met de tekst uit het bijbelboek Job, ‘Echter, ik weet mijn Verlosser leeft.’

Alieda: ‘Hieraan houden wij vast, juist in deze moeilijke tijd. Het grote geloof van Job is een voorbeeld.

De God van Job in de Bijbel, is dezelfde God vandaag. Hij geeft wat we nodig hebben, elke dag opnieuw. Hij doet wat Hij belooft want Hij is een God van trouw.

Dit, deze troost en houvast, is wat wij alle mensen gunnen. Daarom doen wij wat we doen.’

De flyer en kaart gaan verspreid worden in Katwijk. Hiermee brengen wij onze Boodschap, onze winkel en ons product onder de aandacht.

De actie wordt uitgevoerd door de pubers en vrienden van Fijke en Jeroen. Het geeft deze jonge mensen blijdschap om iets te kunnen doen en iets te kunnen bijdragen.

Daarnaast legt één van de vier kinderen van Alieda, student journalistiek met zijn eigen filmbedrijf, alles vast op film. Ook hem geeft dit blijdschap in een wereld die zo uitzichtloos lijkt. 

Juist onder deze twee leeftijdsgroepen, waar over het algemeen veel zorgen over zijn, geven deze twee ouderparen hun kinderen zin, uitzicht en praktische handvaten om iets te doen wat werkelijk verschil maakt in deze donkere wereld. 

En intussen worden de mensen in Katwijk bereikt met de Boodschap.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

*